06.05.2021
Tulevaisuuden latausjärjestelmät sähköautoille
Haastattelimme Fredrik Heglandia, joka työskentelee latausasemaexperttinä Zaptecilla ja kysyimme häneltä mitä kaikkea olisi hyvä ottaa huomioon sähköauton latausasemaa ostettaessa.
Fredrik toteaa, että latausaseman täytyy olla erittäin turvallinen käyttää ja tietenkin käyttäjäystävällinen ja ennen kaikkea on tärkeää välttää heikkolaatuisen latauaseman hankkimista. Latausaseman läpi kulkee valtavat määrät sähkövirtaa laitteen käyttöiän aikana ja siksi on tärkeää, että sitä on turvallista käyttää.
Fredrikin mukaan käytännössä sekä ”tyhmät” että ”älykkäät” latausasemat ovat yhtä turvallisia käyttää. Mutta staattisessa latausasemassa on suurempi riski sille, että sulake voi kärähtää liiallisesta jatkuvasta virransyötöstä johtuen. Tavallisesta sähköpistokkeesta lataaminen taasen voi olla erittäin vaarallista mm. tulipalo- ja sähköpurkausriskien ollessa mahdollisia. Latausasemat käyttävät paljon sähkövirtaa ja jos virtapiiri ei johda suoraan sähkökeskukseen kaikki väliin jäävät osat voivat olla mahdollisia ylikuumenemisen kohteita, mikä voi johtaa tulipaloon.
”Älykäs” vai ”tyhmä” latausasema?
Mikä on ero ns. älykkään ja tyhmän latausaseman välillä?
”On erittäin tärkeää, että taloyhtiöihin valittaisiin älykäs latausjärjestelmä, kun taas yksittäisiin koteihin älykäs latausasema tuo hieman enemmän joustoa”, Fredrik vastaa. ”Mitä älykkäämpi järjestelmä sen parempi. Kannattaa valita älykäs latausjärjestelmä parantaakseen turvallisuutta sekä käytön varmuutta ja helppoutta”, hän jatkaa.
Zaptecin latausasemat ovat suunniteltu tarjoamaan parhaan mahdollisen lataustehon sulakkeita rikkomatta, kun taas staattisessa latausasemassa lataustehoa joudutaan varmuuden vuoksi rajoittamaan, jotta sulakkeet eivät pala. Älykäs latausjärjestelmä tietää miten paljon sähkövirtaa on saatavilla ja yksittäiselle latausasemalle allokoidaan enemmän virtaa heti kun muu sähkönkulutus taloyhtiössa laskee. Staattinen latausasema ei yksinkertaisesti tiedä, että minkälaista sähkötehoa sille on saatavilla.
Fredrikin havaintojen mukaan jotkut taloyhtiöt ovat valinneet vain nopeasti ns. tyhmät latausasemat, joille sitten allokoidaan staattiset käytössä oleva sähköteho. Yleinen 16 ampeerin sähköteho esim. 20 – 30 latausasemaan vaatii staattiselta järjestelmältä erittäin suurta sähkökapasiteettia, kun taas älykkäässä latausjärjestelmässä päästään paljon pienemmällä kapasiteetilla, joka vain allokoidaan tehokkaammin.
Ainutlaatuinen latausratkaisu
Mitä vaihetasapainotus tarkoittaa käytännössä?
Fredrik kertoo kuinka jokaisessa sähkökaapelissa on kolme sähköjohtoa, joita olisi hyvä käyttää mahdollisimma tasapuolisesti.
”On aika yleistä, että sähkökaapelin kaikkia kolmea sähköjohtoa ei välttämättä käytetäkään. Zaptecin latausasema pystyy dynaamisesti siirtämään lataustehoa siihen kolmivaihevirran vaiheeseen (eli sähköjohtoon), jossa on eniten kapasiteettia saatavilla. Tämä on aika ainutlaatuista. Ratkaisu mahdollistaa nopeimman mahdollisen latauksen saatavissa olevalla kokonaiskapasiteetilla”, hän jatkaa.
Staattisissa – ns. ”tyhmissä” – latausasemissa valitaan asennuksen yhteydessä yksi kolmivaihevirran vaiheista, jota latausasema käyttää jatkossa aina. Onkin tärkeää huomata, että suuremmissa taloyhtiöiden tai yritysten parkkipaikkojen latausjärjestelmissä on erittäin hyödyllistä, jos järjestelmä pystyy tasapainottamaan kapasiteettia eri vaiheiden välillä, jolloin virtaa riittää paremmin suuremmalle määrälle latausasemia.
Onko järjestelmä skaalautuva?
”Olemme kehittäneet järjestelmän joka on erittäin skaalautuva. Järjestelmässä ei ole mitään ylärajaa latausasemien määrälle samalle sulakkeelle. Tärkein tekijä on tietysti se, miten paljon virtaa on saatavilla latausjärjestelmän käyttöön.”
Valmiina tulevaisuuteen jo nyt
Tukeeko Zaptecin latausjärjestelmä kaikkia sähköautoja?
”Järjestelmämme tukee kaikkia sähköautoja”, Fredrik vahvistaa.
Entä järjestelmäpäivitykset?
”Neljä vuotta sitten ostettu Zaptec-latausasema on tänä päivänä paljon älykkäämpi”.
Hegland vakuuttaa, että järjestelmäpäivitykset ajetaan latausasemiin automaattisesti ja samoin myös uudet ohjelmisto-ominaisuudet päivittyvät käyttöön automaattisesti.
Miten 22 kW:n latauskapasiteetti toimii käytännössä?
”Zaptecin latausasemat tukevat latausta 22 kilowatin tehoon asti, jos vain kapasiteettia on tarpeeksi tarjolla. Staattista latausasemaa olisi mitä luultavammin käytännössä vaikea saada tukemaan 22 kilowatin latausta.”
Haluaisitko jakaa loppuun vielä jotain muita hyviä neuvoja latausaseman hankintaa miettivälle?
”Latausaseman hankintaa pohtivat sanovat joskus, että he hakevat latausratkaisua tietylle autolle. Sen sijaan kannattaisi keskittyä hankkimaan hyvä latausasema, joka toimii varmasti kaikkien automallien kanssa nyt ja tulevaisuudessa”, Hegland suosittelee, koska saatat vaihtaa automerkkiä tai mallia tulevaisuudessa. ”Taloyhtiöiden kannattaa pelkän hinnan sijaan miettiä, myös järjestelmän toiminnallisuuksia. Halvin latausjärjestelmä voikin olla ajan myötä kalliimpi ratkaisu, jos järjestelmä ei skaalaudu hyvin ja käyttökustannukset ovatkin siksi korkeammat tai jos järjestelmä joudutaankin päivittämään tehokkaampaan myöhemmin”, hän sanoo lopuksi.
Alkuperäinen haastattelu Gunn Iren Kleppe / Zaptec.com
Uusimmat uutiset
10.10.2024 - Waybler Dynamic – Skaalautuva ja kustannustehokas ratkaisu latauspisteiden asennusvelvoitteeseen
08.03.2024 - Sähköautojen lataus haastaa taloyhtiöitä
29.02.2024 - Sparklin liikevaihto kaksinkertaistui viime vuonna
05.02.2024 - Zaptec mukana Sähkömessuilla Jyväskylässä