Jaa:

10.10.2024

Waybler Dynamic – Skaalautuva ja kustannustehokas ratkaisu latauspisteiden asennusvelvoitteeseen

Laki ei asuinkäytössä olevien rakennusten varustamisesta sähköautojen latauspisteillä astuu voimaan 31.12.2024, jolloin siirtymäaika päättyy.

Waybler Dynamic – Skaalautuva ja kustannustehokas ratkaisu latauspisteiden asennusvelvoitteeseen

Velvoitteen mukaisen latausjärjestelmän ehtii vielä hyvin hankkia ennen määräajan päättymistä, mutta hankintaan ei kannata ryhtyä ilman huolellista vaihtoehtojen vertailua. Markkinoilla on tarjolla useita latausasemajärjestelmiä, jotka hyödyntävät dynaamista kuormanhallintaa, jolloin latausjärjestelmä ei kuormita liikaa rakennuksen sähköliittymää. Yleisin virhe latausjärjestelmää hankittaessa on yli-investoiminen, kuten liian suuren sähkökapasiteetin ja raskaan kaapeloinnin valitseminen, mikä voi nostaa järjestelmän elinkaarikustannuksia merkittävästi ajan myötä.

Waybler Dynamic -latausasemat yhdistettynä pilvipohjaiseen ChargeHub-hallintajärjestelmään tarjoavat joustavan ja tehokkaan tavan hankkia skaalautuva latausjärjestelmä. Järjestelmä ei kuormita olemassa olevaa sähköliittymää liikaa, ja se skaalautuu helposti muuttuviin tarpeisiin. Waybler Dynamic -latausasemissa on kaksi maksimiteholtaan 22 kW latauspistoketta, mikä mahdollistaa kustannustehokkaamman asennuksen, sillä yksittäin asennettavia asemia tarvitaan vähemmän. Wayblerin patentoitu pilvipohjainen kuormanhallintajärjestelmä vaatii jopa kuusi kertaa vähemmän sähkökapasiteettia perinteisiin järjestelmiin verrattuna, koska se optimoi dynaamisesti myös kolmivaihevirran käytön ja estää vinokuormituksen.


 
Latauspisteiden hallinnassa on tärkeää valita järjestelmä, joka mukautuu muuttuviin tarpeisiin. Wayblerin ChargeHub tarjoaa joustavan ratkaisun latausjärjestelmän hallintaan, ja maksat vain aktiivisesti käytössä olevista palveluista. Esimerkiksi, jos alkuinvestoinnin yhteydessä asennetaan useampi latausasema asennuskustannusten optimoimiseksi, voidaan osa latausasemista jättää aluksi pois käytöstä. Tällöin maksua peritään vain aktiivisessa käytössä olevista latauspisteistä, ja järjestelmää voidaan laajentaa tarpeen kasvaessa. Lisäksi Wayblerin järjestelmässä voidaan käyttää samaa asemaa useiden maksupalvelutoimittajien kautta, jolloin asiakas voi itse valita, minkä lataussovelluksen kautta hän haluaa maksaa.
 
Suomessa Sparkli Oy vastaa Waybler-latausasemien maahantuonnista ja tuotetuesta yksinoikeudella. Sparklilla on vuosien kokemus älykkäiden latausjärjestelmien toimittamisesta ja käyttäjätuesta. Autamme mielellämme kaikissa kysymyksissä järjestelmän suunnittelussa ja mitoituksessa. Koulutamme myös ChargeHubin käytössä ja tuemme asiakkaita latausjärjestelmien käytössä.

Lue lisää Waybler Dynamic -latausasemasta

 

 

Ketä latauspisteen asennusvelvoite koskee?

Latauspisteen asentamisvelvoite koskee tietyin poikkeuksin kaikkia ei asuinkäytössä olevia rakennuksia, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa. Velvoite vaatii, että rakennuksen pysäköintipaikalle on asennettava vähintään yksi normaali (vähintään 3,7 kW tehoinen) latauspiste tai yksi suuritehoinen latauspiste.

Latauspisteen asennusvelvoitteesta vapautetut poikkeustapaukset:

  • Velvoite ei koske rakennuksia, joissa ei käytetä energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen (paitsi pysäköintitalot, jotka on tarkoitettu yhden tai useamman asuinrakennuksen pysäköinnin järjestämiseen, vaikka pysäköintitaloissa ei käytettäisi energiaa sisäilmaston ylläpitämiseen).
  • Velvoite ei koske puolustushallinnon käytössä olevia rakennuksia.
  • Velvoite ei koske mikroyritysten omistamia ja käyttämiä rakennuksia (yritys on lain määritelmän mukaan mikroyritys, jos sen henkilöstömäärä on alle 10 vuosityöyksikköä ja vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa).
  • Asuinkäytössä olevia rakennuksia (joiden kerrosalasta vähintään puolet on asumiskäytössä).