ISO 15118 -standardi latausasemajärjestelmissä

ISO 15118

On ajoneuvon ja verkon (V2G) -viestintärajapinnan standardi, joka määrittää, kuinka laajennettu tiedonsiirto ajoneuvon * ja latausaseman * välillä tapahtuu.

Laajennettu tiedonsiirto EV:n kanssa PLC:n kautta + tavallinen 12 V PWM Pilot -viestintä.

* Sekä ajoneuvossa että latausasemassa on oltava ISO 15118 -tuki
 

Plug & Charge

Koska ISO 15118 -tiedonsiirtorajapinta mahdollistaa pidennetyn tiedonsiirron ajoneuvon ja latausaseman välillä, tämä mahdollistaa ajoneuvon omistajan tunnistamisen latauskaapelin avulla latauksen aloittamiseksi.

Plug & Charge käyttää useita salausmekanismeja varmistaakseen viestinnän ja takaa kaikkien ajoneuvon*, latausaseman* ja maksuoperaattorin* välisten tapahtumien luottamuksellisuuden, eheyden ja aitouden.

Tämä tarkoittaa, että ajoneuvon omistajan ei tarvitse käyttää SMS-, sovellus-, RFID- tai NFC-latauskorttia tunnistautuakseen latausasemaa vastaan vahvistaakseen henkilöllisyytensä latauksen aloittamiseksi.

* Sähköauton, latausaseman ja maksuoperaattorin on tuettava ISO 15118 -standardia Plug & Charge -toiminnolla.
Nykyään tämä ominaisuus ei ole käytössä sisäisen ja ulkoisen todennuksen kanssa.
 

Lataustila (SoC)

Koska ISO 15118 -tiedonsiirtorajapinta mahdollistaa laajennetun tiedonsiirron ajoneuvon ja latausaseman välillä, tämä mahdollistaa halutun energian (kWh) lukemisen sähköajoneuvosta. Lataustila (SoC) määritellään vain tasavirtalatauksessa (Pikalataus).

Jotta latausasema* tietää, kuinka paljon energiaa (kWh) tarvitaan akun lataamiseen ajoneuvon* ja/tai käyttäjän akkuasetuksiksi asetetun perusteella.

* Sekä ajoneuvon että latausaseman on tuettava ISO 15118 -standardia lataustilalla.
Nykyään tätä ominaisuutta ei voi käyttää lataustilan kanssa.